Buisleiding gevaarlijke stoffen

In de 'Structuurvisie Buisleidingen 2012-2035' van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (vastgesteld op 12 december 2012) wordt voorzien in een buisleidingtracé voor het vervoer van gevaarlijke stoffen. Dit tracé loopt van de Rotterdamse haven naar het Ruhrgebied (vervoerscorridor Zuidoost) met een vertakking naar industrieterrein Chemelot in Echt, Zuid-Limburg. Het is ongeveer 70 meter breed en biedt ruimte aan meerdere buizen (tot 8) die iets meer dan een meter onder het maaiveld worden gelegd. 

In deze visie loopt het tracé vlak langs het Woonbos Molenheide. Vanuit westelijke richting doorkruist het tracé het Wilhelminakanaal ter hoogte van het kruispunt van de N615, loopt tussen de Bosrand en 't Hof en doorsnijdt de Fazantlaan om achter de Schapengracht richting Brandevoort te banen (zie kaart onder).

De visie is gestuit op de nodige weerstand door bewoners die het standpunt huldigen dat gevaarlijke chemische stoffen niet op die wijze door woonwijken en natuurgebieden getransporteerd mogen worden. Kern van het protest is dat het tracé via Helmond 64 kilometer lang is terwijl een aftakking vanuit de regio Venlo, waar de leiding langs loopt richting Ruhrgebied, een lengte van slechts 29 kilometer telt.

Op 22 mei 2019 is er een motie ingediend door de Tweede Kamerleden Paul Smeulders  (GroenLinks), Erik Ronnes (CDA) en Jessica van Eijs (D66) om het buizentracé Laarbeek - Echt te schrappen. De Tweede Kamer stemde op 28 mei 2019 met een ruime meerderheid in met de motie. Op 15 juli heeft Minister Ollengren geantwoord op de motie. Samengevat komt het erop neer dat de procedure om het indicatieve tracé te schrappen voor het Ministerie van BZK te complex is om op korte termijn uit te voeren. Om die reden krijgt het tracé de aantekening dat het geen status heeft en er geen buisleidingen aangelegd mogen worden.   

Inmiddels is de Nationale Omgevingsvisie (NOVI) gepresenteerd waarin het buizentracé via Helmond nog steeds staat ingetekend op de kaart. Het Ministerie van BZK geeft echter aan dat dit komt omdat de NOVI eerder klaar was dan de brief van de Minister. Overigens staat in betreffende brief niet expliciet dat er geen buizen mogen komen; dit was een onjuiste conclusie in de media; de optie staat formeel nog altijd open.


Bron: redactie | 13 juni 2020

Linkwww.buizeninbrandevoort.nl 




interessante aanvulling, foutje ontdekt of uw mening delen? Klik hier om een berichtje te sturen naar de redactie...