Vliegbasis Eindhoven is een militair vliegveld met Eindhoven Airport als civiele medegebruiker hoewel de dagelijkse praktijk het tegenovergestelde doet vermoeden. Het is het tweede vliegveld van Nederland en verwerkt elk jaar 6,8 miljoen passagiers en ruim 40.000 vluchten (cijfers 2019).
Hoewel het aantal vliegbewegingen door het COVID-19 virus sinds maart 2020 tijdelijk drastisch is afgenomen zijn er normaliter dagen dat er tientallen toestellen in het luchtruim boven het Woonbos Molenheide verschijnen. Hierin bestaan per dag aanzienlijke verschillen omdat er een viertal routes is die de opstijgende toestellen kunnen volgen: richting noord-oost en dan links of rechts of richting zuid-west en dan links of rechts. Alleen de tweede variant leidt richting het Lieshouts groen (zie illustratie onder).
De keuze voor een vliegrichting wordt voornamelijk bepaald door de windrichting: bij een oostelijke wind wordt doorgaans gekozen voor baan 03, richting het noordoosten. In de meeste gevallen bestaat er echter een vrije keuze in de vliegrichting. In de afspraken rondom het civiel medegebruik van het vliegveld is vastgelegd dat 70% van de vluchten in zuidwestelijke richting en 30% in noordoostelijke richting vertrekt.
Uit rapportages van Defensie blijkt dat hiervan in de praktijk sterk wordt afgeweken. Gedurende enkele (piek-)maanden was de verdeling zelfs omgekeerd en startte meer dan 70% in noordoostelijke richting.
De mate waarin de bewoners van Woonbos Molenheide de passages als overlast ervaren is persoonlijk. Gemeten in decibels valt de belasting mee omdat de toestellen technisch steeds geluidsarmer worden en ze een hoogte van bijna 2.000 meter hebben bereikt op het moment dat ze zich boven de Stiphoutse bossen melden. De overlast wordt doorgaans dan ook vooral gevormd door de toenemende frequentie waarmee de vliegmachines overkomen.
Eindhoven Airport heeft van Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) de opdracht gekregen om de geluidsbelasting voor omwonenden met 30% te reduceren (september 2019). Centraal bij de uitvoering daarvan staat een nieuw 'sturingssysteem' voor geluidsbelasting. Hierbij bepaalt de geluidsoverlast voortaan hoeveel er op een luchthaven gevlogen mag worden. Dit systeem geldt van 2022. Tot die tijd mag het huidige maximum aantal vluchten (41.500) niet worden overschreden en mogen geen commerciële vluchten na 23.00h worden ingepland.
In opdracht van de GGD Brabant-Zuidoost heeft Pieter van Geel (onafhankelijk verkenner van Proefcasus Eindhoven Airport) onderzocht hoe de omwonenden van het vliegveld hun omgeving beleven. Na eerdere metingen in begin 2012, eind 2014 en eind 2016 heeft in 2018 een nieuw onderzoek plaatsgevonden. De resultaten zijn gebruikt als onderbouwing voor het advies met betrekking tot de toekomst van Eindhoven Airport aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat
Klachten over geluidshinder met betrekking tot Eindhoven Airport kunnen worden gemeld via telefoonnummer 040-289 61 33 of via het online klachtenformulier 'Noise Complaint Form'.
Daarnaast kan een milieumelding gedaan worden via telefoonnummer 073-681 28 21.
De vliegbewegingen boven het Woonbos en het aantal decibels dat daarmee gepaard gaat kunnen desgewenst gevolgd worden via de Apps 'Flightradar24' en 'Explane' die (gratis) te downloaden zijn in de AppStore (Apple) en GooglePlay (Windows).
Bron: NRC | 6 september 2019 - CBS | 30 januari 2020 - ED | 1 september 2018 - website GGD | 2020
Links : RIVM rapport 'Geluidhinder rond Nederlandse luchthavens' (download) en 'brief aan 2e Kamer | van Nieuwenhuizen (download) en GGD onderzoeksrapport 2018 (download) met bijlagen.