Het juist inregelen van de verlichting in een omgeving als het Woonbos Molenheide vormt een uitdaging omdat de bewoners uiteenlopende voorkeuren kennen: waar het voor de een niet donker genoeg kan zijn om de natuur een organisch verloop te gunnen prefereert de ander juist veel licht vanuit een veiligheids- of comfortperspectief.
Waar de meningen niet over verdeeld zullen zijn is de verkeersveiligheid op en langs de Molenheide. Het autoverkeer dient zich daar veilig te kunnen verplaatsen en met name niet verrast te worden door in- of uitvoegende weggebruikers die een afwijkende snelheid kennen. Maar vooral voor de gebruikers van het fietspad is juiste verlichting bij duisternis cruciaal voor de verkeers- en persoonlijke veiligheid.
Met betrekking tot de verlichting van het fietspad is een technische infrastructuur aangebracht waarbij alleen licht wordt geboden wanneer dat relevant is. LED-verlichting die inschakelt zodra beweging (fietser of wandelaar) wordt gedetecteerd en weer dimt zodra de passant uit beeld is. Een optimale oplossing die zowel een bijdrage levert aan de natuur door de duisternis te respecteren als een contributie levert aan de veiligheid. In de wetenschap dat 20% van de energie wereldwijd opgaat aan straatverlichting die vervolgens een substantieel deel van de tijd voor niets brandt een oplossing die prima past in de huidige tijdgeest van globale klimaatdoelstellingen.
We hebben de fietspadverlichting echter nog niet dynamisch zien functioneren. Het is de redactie onbekend wat daarvan de reden is.
Bron: redactie | 3 juli 2020 en Volkskrant | 7 augustus 2017
Link: Beleidsplan 'Licht in de openbare ruimte 2018' | Gemeente Laarbeek (download)